Papirsøknader skal sendes per post


På grunn av koronasituasjonen skal du sende papirsøknad om midlertidig oppholdstillatelse per post i stedet for å møte opp personlig hos politiet. Dette gjelder søknader som ikke kan leveres elektronisk via søknadsportalen.

Publisert: 21.04.2020

Dette gjelder i hovedsak fornyelse av midlertidige oppholdstillatelser for beskyttelse:

Det gjelder også deg som har en familieinnvandingstillatelse og du skal søke om oppholdstillatelse fordi:

Alle andre grupper skal som normalt bruke søknadsportalen.

Slik søker du

Du søker om fornyelse på fastsatt skjema på papir til ditt politidistrikt. Du finner søknadsskjema ved å følge lenke for din situasjon som er listet over. Dersom du ikke passer inn i noen av disse kategoriene skal du søke elektronisk via søknadsportalen.

I tillegg til nedlastbart skjema finner du også en beskrivelse av hvordan du går frem for å søke og finne adresse til politiet.

Dette skal du gjøre når du får svar på søknaden

Dersom du får innvilget oppholdstillatelse etter at søknaden du sender per post er behandlet, må du ringe politiet for å bestille en time. Du må møte opp på timen hos politiet på vanlig måte Hvis det er gebyr for oppholdstillatelsen du har søkt om, må du betale gebyret når du møter opp hos politiet.

Husk at du må du ha med deg ID-dokumenter og originale dokumenter når du møter på timen hos politiet. Eksempler på ID dokumenter er pass eller reisedokument. Hos politiet skal du avgi biometri til oppholdskortet.

Vil du hjelpe oss med å forbedre nettsiden?

Fant du det du lette etter?