Hvordan søker jeg om familieinnvandring?


For å få en familieinnvandringstillatelse må alle kravene i regelverket være oppfylt. Det er ulike krav og regler avhengig av hvilken type familiemedlem du søker familieinnvandring med.

Søknadsprosessen kan som regel deles inn i to deler:

Del 1. Registrering av søknaden på nett og betaling av gebyr

Først må du eller den som skal søke om familieinnvandring fylle ut en elektronisk søknad om familieinnvandring på udi.no.

Ordene «du» og «din» i søknadsskjemaet refererer til den som skal komme til Norge gjennom familieinnvandring. I de fleste tilfeller vil en søker fylle ut en søknad for seg selv. Hvis du fyller ut søknaden på vegne av en annen person, for eksempel et familiemedlem, refererer «du» i søknadsskjemaet til den personen som ønsker å flytte til Norge. Det betyr også at der det står «hvilket land søker du fra», må det oppgis hvilket land søkeren nå oppholder seg i.

Når søknadsskjemaet er fylt ut, betaler du søknadsgebyret på nett. Personen som fyller ut den elektroniske søknaden vil deretter få en bekreftelse på e-post og et dokument. Dette dokumentet må skrives ut og søkeren må selv signere dokumentet.

Del 2. Du som søker om familieinnvandring må personlig møte opp ved et søknadssenter hjemlandet ditt eller landet hvor du er bosatt, for å levere søknaden og alle dokumentene dine der

Hovedregelen for å søke om oppholdstillatelse for familieinnvandring er at du må levere søknaden fra utlandet, enten fra hjemlandet ditt eller fra landet der du er bosatt og har annen oppholdstillatelse. Det finnes få unntak til dette, men det er noen grupper med søkere som kan levere søknad fra Norge. Se mer om det under «Kan jeg søke om familieinnvandring fra Norge?».

Etter at søknaden er registrert på nett og gebyret er betalt, må du som søker om familieinnvandring til Norge, bestille en time for å levere søknadsdokumentene hos et søknadssenter (eksternt nettsted) i hjemlandet ditt eller i landet hvor du er bosatt.

Etter at du har levert dokumenter på et søknadssenter, vil dokumentene dine bli sendt til den ansvarlige ambassaden for søknaden. Se hvilken ambassade som gjelder for din søknad.

Når ambassaden har mottatt dokumentene dine, vil de opprette en søknad i saksbehandlingssystemet til UDI. Du vil motta en automatisk e-post om dette.