Timebestilling og oppmøte
Du kan dessverre ikke kontakte UDI for å bestille time, og du skal aldri møte opp hos UDI. Det er bare politiet/ambassaden/VFS søknadssenteret som har tilgang til sin kalender for timebestilling.
Når du skal levere en søknad om oppholdstillatelse eller visum og bor i utlandet, skal du levere søknaden på et VFS søknadssenter eller på en ambassade.
Når du bor i Norge og skal levere en søknad eller bestille oppholdskort, skal du møte hos politiet eller på Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) (eksternt nettsted).
Logg inn for å bestille/endre timePraktiske spørsmål om timebestilling
-
Hvem skal bestille time hos politiet?
Alle som søker fra Norge og har sendt en søknad elektronisk skal også bestille time elektronisk ved å logge inn.
Hvis du ikke kan bestille time elektronisk, må du kontakte politiet der du bor (eksternt nettsted) direkte for å bestille time manuelt.
Noen søknader er det bare mulig å fylle ut på papir. Hvis du har sendt en papirsøknad til UDI og derfor ikke har en elektronisk sak, må du kontakte politiet der du bor (eksternt nettsted) direkte for å bestille time manuelt.
Disse søknadene kan du kun fylle ut på papirskjema:
-
Hvordan bestiller jeg time hos politiet?
Du kan dessverre ikke kontakte UDI for å bestille time. Det er bare politiet som har tilgang til kalenderen for timebestilling.
Hvis du opplever problemer med timebestilling, må du ta kontakt med politiet der du bor (eksternt nettsted).
Dette gjelder de aller fleste søknader:
- Logg inn
- Finn riktig søknad
- Trykk «Gå til Søknad» for å komme til kvitteringssiden for søknaden
- Trykk «bestill time», velg oppmøtested og velg en ledig dato og tid i kalenderen. Du kan også bestille time ved å trykke på lenken i eposten du mottok som bekreftelse fra politiet etter at du registrerte søknaden.
Hvis du har registrert en digital søknad hos UDI, men ikke bestilte time hos politiet før 27. mai 2024:
Dersom du har registrert en digital søknad hos UDI, men ikke bestilte time før 27. mai 2024, må du kontakte politiet for å få hjelp med å bestille time. Du finner kontaktinformasjonen til politiet her (eksternt nettsted).
Hvis du har en gammel søknad hos UDI:
- Logg inn
- Sjekk om du finner søknaden din i listen over innsendte søknader
- Hvis du ikke finner søknaden der, ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan bestille en time til dette søknadsskjemaet digitalt. For å bestille en time i forbindelse med denne søknaden, må du kontakte politiet direkte. Du finner kontaktinformasjonen til politiet her (eksternt nettsted).
-
Hvordan bestiller jeg time hos ambassade/VFS søknadssenter?
Når du fyller ut søknaden din elektronisk, velger du landet du søker fra. Da vil du få informasjon om hvilken ambassade som har ansvar for å ta imot søknaden din og sende den til UDI. På kvitteringssiden til søknaden vil det i de fleste tilfeller ligge informasjon om hvor du skal møte opp.
På nettsiden til ambassaden eller VFS søknadssenteret vil du finne informasjon om hvordan du leverer søknadsdokumentene dine. Noen steder må du bestille en time, mens andre steder kan du møte direkte i lokalene.
Søknader om statsborgerskap
Når du fyller ut søknaden om statsborgerskap på nett, velger du den ambassaden/konsulatet som er nærmest deg. Når du skal levere søknadsdokumentene, kan du enten møte opp på ambassaden/konsulatet du har valgt i søknadsskjemaet, eller på den norske ambassaden eller det norske generalkonsulatet som er enklest for deg å reise til (eksternt nettsted). Du må bestille time på forhånd.
-
Hvor finner jeg tidspunktet for timeavtalen jeg har bestilt?
Da du bestilte timen, fikk du en bekreftelse på tidspunkt og dato på e-post sendt fra politiet.
Hvis du ikke finner denne e-posten, kan du logge deg inn og velge søknaden for å se timen.
Hvis du møter på problemer og du ikke klarer å finne detaljene for timen din, vær vennlig å ta kontakt med oppmøtestedet, det vil si politiet, ambassaden eller VFS Søknadssenter.
-
Jeg finner ingen ledig time. Hva kan jeg gjøre?
Du kan dessverre ikke kontakte UDI for å bestille time. Det er bare politiet som har tilgang til kalenderen for timebestilling.
-
Hvordan kan jeg endre timen jeg har bestilt?
Bestilte timer kan flyttes, endres eller avbestilles via lenke i epost fra politiet eller via å logge inn og gå til "Mine søknader", hvor du går inn på søknadens kvitteringsside. Hvis du avbestiller timen din blir den slettet, og du kan ikke bestille ny time via lenke. Du må kontakte politiet for ny timeavtale.
Personer som har mottatt e-post med tittelen "Utlendingsforvaltningen bytter timebestillingsløsning", må kontakte politiet for å endre timen (eksternt nettsted) sin hvis det er et behov for å bytte.
Det er bare politiet som har tilgang til bookingkalenderen. Du kan derfor ikke kontakte UDI for å bestille eller endre time.
-
Når legger politiet ut nye timer?
UDI kan dessverre ikke svare på spørsmål om ventetider for å få time hos politiet. Det er bare politiet som har tilgang til kalenderen for timebestilling.
Noen politidistrikt har informasjon om når de legger ut nye timer. Du kan velge ditt lokale politidistrikt på politiets hjemmeside (eksternt nettsted) for å finne ut om distriktet publiserer nye timer regelmessig.
På politiets hjemmesider finner du mer informasjon om ventetid (eksternt nettsted).
-
Det er lange ventetider hos politiet der jeg bor. Kan jeg bestille time i et annet politidistrikt?
Nei, du må bestille time hos politiet som er nærmest der du bor eller skal bo. Hvis det er flere politistasjoner som tar imot søknader i det politidistriktet du tilhører, må du velge en av disse som oppmøtested når du fyller ut søknaden din.
Etter at du har sendt søknaden, er det dessverre ikke mulig å bytte oppmøtested for å levere saken eller dokumenter. Søknaden blir kun sendt til politistasjonen du valgte og er ikke tilgjengelig for andre politistasjoner. Hvis det ikke er ledige timer på oppmøtestedet du valgte, må du sjekke om det er lagt ut nye timer senere.
Hvis du har valgt feil oppmøtested, må du fylle ut, sende og betale for en ny søknad der du velger riktig oppmøtested for å levere søknad. Hvis du betalte et gebyr for den første søknaden, må du kontakte politiet (eksternt nettsted) du sendte den første søknaden til og be om refundering av gebyret.
-
Kan jeg endre informasjon eller oppmøtested på en innlevert søknad?
Hvis du allerede har fylt ut søknaden elektronisk og har betalt eventuelt gebyr, vil søknaden ha status som “ferdig utfylt”. Det er da det ikke mulig å endre på opplysningene du har lagt inn i søknaden elektronisk.
Det er heller ikke mulig å bytte oppmøtested eller bestille time ved annet oppmøtested for å levere dokumentene til søknaden. Har du søkt til feil sted må du søke på nytt og eventuelt be politiet eller ambassaden om refundering av gebyret på den første saken.
Ambassaden eller politiet kan redigere mindre feil i informasjonen i søknaden når du møter opp til timen du har bestilt. Da må du ta med skriftlig informasjon om hva du vil at ambassaden/politiet skal endre for deg.
-
Trenger jeg å bestille ny time etter at jeg har fått svar på søknaden min?
Mange slipper å møte to ganger hos politiet nå. Hvis du er borger av et land utenfor EU/EØS og avga biometriske kjennetegn da du leverte søknaden, trenger du ikke å møte hos politiet etter at det er fattet vedtak i saken din. I mange tilfeller kan politiet bestille oppholdskort uten at søkeren må møte opp igjen i forbindelse med samme sak. I oversendelsesbrevet, som du mottar sammen med vedtaket, vil det stå om du må møte opp hos politiet en gang til eller ikke.
De som fortsatt må bestille oppfølgingstime er:
- arbeidstakere hvor arbeidsgiver har søkt på nett på vegne av søkeren
- oppholdstillatelser hvor søkeren søkte fra utlandet
- oppholdstillatelser hvor søkeren leverte søknaden hos politiet før det nye biometrisystemet ble innført 16.april 2021
- borgere av land utenfor EU/EØS som har fått familieinnvandringstillatelse med en person som har EU/EØS-rettigheter i Norge, og som leverte søknaden før 16. april 2021 (politiet trenger da biometri til oppholdskortet)
Hvis du trenger å bestille en ny time etter at du har mottatt vedtak fra UDI/politiet, må du gjøre dette ved å logge inn, gå til "Mine søknader" og velge riktig søknad.
-
Kan flere i familien møte på én time?
Hver person må bestille sin egen time. Hvis du har spørsmål om dette, må du ta kontakt med oppmøtestedet.
Trekke en søknad
-
Hvordan kan jeg trekke søknaden min og få tilbakebetalt gebyret?
Søknadsgebyret kan bare bli tilbakebetalt til deg hvis du ikke har møtt opp og levert søknaden enda. Hvis du har sendt en type søknad der du kun trenger å laste opp søknadsdokumentene elektronisk, kan du ikke få tilbakebetalt gebyret etter at du har lastet opp dokumentene.
Hvis du ønsker å få tilbakebetalt et søknadsgebyr, må du kontakte politidistriktet eller ambassaden som er ansvarlig for søknaden din. UDI kan ikke hjelpe deg med tilbakebetaling.
Hvis du allerede har levert søknaden ved personlig oppmøte og ønsker å trekke søknaden din (selv om du ikke får gebyret tilbakebetalt), må du sende oss skriftlig beskjed om dette. Du kan skrive et kort brev der du forklarer at du ønsker å trekke søknaden din. Brevet må være signert av deg som er søkeren. Du må sende inn brevet elektronisk. Når vi mottar informasjonen om at du vil trekke søknaden, henlegger UDI saken din og sender deg en skriftlig bekreftelse på henleggelsen.
-
Hvordan kan en referanseperson, sponsor eller vertsforelder trekke en søknad?
Vi kan som hovedregel bare henlegge en sak hvis det er søker selv som skriftlig trekker søknaden. Det å henlegge betyr at vi avslutter saken uten å behandle den.
Hvis du er referanseperson, sponsor eller vertsforelder og ønsker å trekke ditt samtykke til at søkeren får opphold med deg i Norge, må du sende UDI skriftlig beskjed om dette. Du kan skrive et kort brev der du forklarer at du ønsker å trekke samtykket til at søker får opphold med deg. Du må sende brevet elektronisk. Hvis du trekker samtykket, vil det stå i vedtaket (avslaget) søkeren får.
Vi kan ikke henlegge en sak fordi referansepersonen/sponsoren/vertsforelderen ønsker det. Hvis disse personene ønsker å trekke søknaden, så må vi likevel behandle saken, men den vil bli avslått fordi samtykket er trukket.
Hvis en person med fullmakt ønsker å trekke søknaden på grunn av samlivsbrudd, må vi fortsatt behandle søknaden, men det vil bli et avslag. Fullmakten faller bort når vi får opplysninger om samlivsbruddet.
Søknadsgebyret blir ikke tilbakebetalt når referansepersonen/sponsoren/vertsforelderen trekker samtykket, fordi søknaden tas til behandling.
Rettigheter og opphold
-
Hva skjer med rettighetene mine hvis jeg skal søke fornyelse, men ikke får time hos politiet i tide?
Hvis du søker med elektronisk ID (eID), og får muligheten til å laste opp dokumentene elektronisk i stedet for å levere dem hos politiet, regner vi søknaden som levert når du har betalt gebyr, lastet opp dokumentene dine og sendt inn søknaden. Dersom du gjør dette senest én måned før tillatelsen din går ut, beholder du rettighetene dine mens du venter på svar på søknaden. Du må likevel møte hos politiet for å ta bilde og avgi fingeravtrykk, før vi kan behandle søknaden din ferdig.
Hvis du ikke får muligheten til å laste opp dokumentene elektronisk, må du møte opp til avtalt time hos politiet og levere dokumentene dine senest én måned før oppholdstillatelsen din går ut. Først da er søknaden din levert.
Hvis du har en tillatelse som kan fornyes og har møtt opp hos politiet og levert søknad om fornyelse eller permanent oppholdstillatelse senest en måned før den nåværende tillatelsen din går ut, har du de samme rettighetene som den nåværende tillatelsen din gir.
Hvis det ikke er mulig å få time hos politiet før denne fristen på grunn av lang ventetid, er det tilstrekkelig at du har registrert søknaden på nett senest 37 dager før tillatelsen din går ut. Hvis du har søkt senere enn dette må UDI vurdere konkret om du likevel kan få de samme rettighetene.
Hvis du allerede har permanent oppholdstillatelse eller varig oppholdsrett har du fortsatt de samme rettighetene selv om du ikke har et gyldig oppholdskort. Du har for eksempel fortsatt rett til å arbeide, du har de samme rettighetene til støtte fra NAV, og du står fortsatt registrert som bosatt i Norge i Folkeregisteret. Politiet har også tilgang til systemer der de kan se at du har permanent oppholdstillatelse eller varig oppholdsrett. Du bør ikke reise ut av landet uten gyldig oppholdskort.
-
Jeg trenger bekreftelse på lovlig opphold mens jeg venter på å få time hos politiet for å søke om fornyelse eller permanent oppholdstillatelse. Hva kan jeg gjøre?
Hvis du har en oppholdstillatelse som kan fornyes (informasjon om dette finner du i vedtaket ditt) og du ikke har fått en time hos politiet før utløpet av tillatelsen, kan du selv dokumentere lovlig opphold. Hvis du har registrert søknad om fornyelse eller permanent oppholdstillatelse på nett senest trettisyv (37) kalenderdager før den nåværende tillatelsen din går ut, har du de samme rettighetene som den nåværende tillatelsen din gir selv om du ennå ikke har møtt hos politiet.
Du kan likevel dokumentere dette overfor offentlige kontorer eller arbeidsgiver ved å vise oppholdskortet ditt og vedtaket ditt sammen med kvitteringen på mottatt søknad på nett.
Oppholdskortet ditt viser datoen oppholdstillatelsen din utløper. Kvitteringens referansenummer viser tidspunktet for når søknaden ble registrert. Nummerets første fire siffer viser året søknaden ble registrert. De neste fire sifrene viser datoen (ÅÅÅÅMMDD). For eksempel viser kvitteringsnummer som begynner med 20200815 at søknaden ble registrert den 15. august 2020.
Hvordan kan du finne kvitteringen på registrert søknad på nett?
For å se kvitteringen din, må du logge inn, gå til oversikten over dine søknader og trykke på "Gå til søknad". Du kommer da til kvitteringssiden.
Du skal ikke kontakte UDI for å få bekreftelse
UDI ser ikke når du har registrert søknaden på nett i våre datasystemer. Vi har dermed ikke mulighet til å bekrefte at du har de samme rettighetene som den nåværende tillatelsen din gir. Du må følge beskrivelsen over for å dokumentere lovlig opphold inntil du får time hos politiet. -
Hvordan kan jeg vise overfor andre offentlige kontorer og arbeidsgiveren min at jeg har registrert søknad i tide og fortsatt har lovlig opphold?
Du kan dokumentere dette overfor offentlige kontorer eller arbeidsgiver ved å vise oppholdskortet ditt og vedtaket ditt sammen med kvitteringen på mottatt søknad på nett.
Oppholdskortet ditt viser datoen oppholdstillatelsen din utløper. Kvitteringens referansenummer viser tidspunktet for når søknaden ble registrert. Nummerets første fire siffer viser året søknaden ble registrert. De neste fire sifrene viser datoen (ÅÅÅÅMMDD). For eksempel viser kvitteringsnummer som begynner med 20200815 at søknaden ble registrert den 15. august 2020.
Hvordan kan du finne kvitteringen på registrert søknad på nett?
For å se kvitteringen må du logge inn, gå til oversikten over dine søknader, finne den relevante søknaden og trykke på "Gå til søknad".Du skal ikke kontakte UDI for å få bekreftelse
UDI ser ikke når du har registrert søknaden på nett i våre datasystemer. Vi har dermed ikke mulighet til å bekrefte at du har de samme rettighetene som den nåværende tillatelsen din gir. Du må følge beskrivelsen over for å dokumentere lovlig opphold inntil du får time hos politiet. -
Jeg har bestilt time for å registrere meg, men har ikke vært hos politiet ennå. Hvordan kan jeg vise overfor andre offentlige kontorer at jeg har oppholdsrett etter EU/EØS-regelverket i Norge?
Hvis du er EU/EØS-borger kan du dokumentere at du har oppholdsrett ovenfor andre offentlige kontorer med dokumentene som er gitt for den gruppen du tilhører i denne listen.
Familiemedlemmene til en EU/EØS-borger har oppholdsrett i Norge hvis EU/EØS-borgeren har oppholdsrett. Dersom du er familiemedlem til en EU/EØS-borger kan du vise at du har oppholdsrett ved å dokumentere at ditt familiemedlem som er EU/EØS-borger har oppholdsrett i Norge. Det kan du gjøre som beskrevet over. Du må også kunne fremvise dokumentasjon på familieforholdet ditt til EU/EØS-borgeren.
Tekniske problemer med innlogging til søknadene
-
Jeg får feilmelding når jeg forsøker å logge inn hos UDI. Hva gjør jeg?
Hvis du får feilmelding når du logger inn på UDI-brukeren din, anbefaler vi at du prøver dette:
- Bytt nettleser
- Logg inn fra en annen pc, mobil eller nettbrett
- Endre passordet ditt. Trykk «Har du glemt passord» og velg et nytt passord
- Skal du levere en ny søknad, kan du bruke en annen brukerkonto du har tilgang til eller lage deg en ny brukerkonto
Ta kontakt med UDIs brukerstøtte på chat eller e-post hvis du fortsatt får feilmeldinger. Hvis du sender e-post, er det fint om du inkluderer skjermbilder og en forklaring av problemet som oppstår.
-
Jeg forsøker å opprette en brukerkonto med e-post og passord, men det skjer ingenting når jeg trykker «Opprett brukerkonto». Hva skal jeg gjøre?
Prøv å velge et annet passord, som ikke har spesielle tegn. Hvis du har et tegn i passordet som vår innlogging ikke godtar, vil du ikke få logget inn.
Passordet kan ikke:
- ha spesialtegn, som @, % eller &
- ha bokstaver som ikke er i det latinske alfabetet. Det latinske alfabetet tilsvarer det norske alfabetet fra a til z. Æ, ø og å eller bokstaver fra andre alfabeter, som det kyrilliske eller greske, godtas ikke.
Du bør ikke bruke verktøy som foreslår eller automatisk lager passord på dine vegne. Det er fordi disse ofte inneholder tegn som nevnt i punktlisten over.
Passordet må inneholde minimum:
- åtte tegn
- én stor bokstav
- én liten bokstav
- ett tall
-
Hvorfor finner jeg ikke søknaden min når jeg har logget inn?
Du vil finne en liste over søknader som du har begynt på og søknader du har sendt inn hvis du logger inn og går til "Mine søknader".
Hvis søknaden din ikke er i oversikten over innsendte søknader, kan det være ulike grunner til dette:- Du kan ha logget inn på en annen brukerkonto enn den du sendte søknaden fra.
- Søknaden din er ikke sendt. I så fall vil søknaden stå under "Søknadsutkast".
Du kan ta kontakt med UDIs brukerstøtte på chat eller e-post hvis du fortsatt har tekniske problemer. Hvis du sender e-post, er det fint om du inkluderer skjermbilder og en forklaring av problemet som oppstår.
-
Jeg får feilmelding når jeg forsøker å bestille time. Hva kan jeg gjøre?
Hvis du får feilmelding når du forsøker å bestille time, anbefaler vi at du prøver dette:
- Bytt nettleser
- Logg inn fra en annen pc, mobil, eller nettbrett
Ta kontakt med politiet (eksternt nettsted) hvis du fortsatt får feilmeldinger. Hvis du sender e-post, er det fint om du kan inkludere skjermbilder og en forklaring av problemet som oppstår.
-
Hvorfor er det ingen bestillingsknapp på kvitteringssiden når jeg er logget inn på min UDI-bruker?
Hvis du har søkt om en oppholdstillatelse før 27. mai 2024, og saken ble ferdig behandlet etter dette, vil du ikke se en bestillingsknapp for time på kvitteringssiden for søknaden din. Da må du bestille time manuelt ved å kontakte politiet direkte (eksternt nettsted).
Hvis du er i en annen situasjon hvor bestillingsknappen ikke er synlig, må du ta kontakt med politiet (eksternt nettsted).
-
Hva gjør jeg dersom jeg har bestilt time, men har mistet tilgangen til kontoen min?
Hvis du har bestilt en time, har du fortsatt denne timen selv om du ikke har tilgang til kontoen din.
For å finne tidspunktet for timen, kan du søke i innboksen din etter e-poster fra politiet. Da vil du finne en e-post som bekrefter tidspunktet for timen. Du vil også finne en e-post med der listen over dokumentene du skal ha med på timen.
Hvis du allerede har levert søknadsdokumentene dine, har det ikke betydning for søknaden din at du ikke lenger har tilgang til brukerkontoen. UDI sender all nødvendig korrespondanse til deg på Digipost eller per brevpost.
Hvis du ikke lenger har tilgang til brukerkontoen du søkte fra, og du trenger time hos politiet for å bestille oppholdskort etter at UDI/politiet har fattet vedtak i saken din, må du kontakte politiet for å bestille time (eksternt nettsted).
Ta kontakt med politiet (eksternt nettsted) hvis du fortsatt opplever problemer.
Følge opp søknader sendt inn før april 2022
-
Hvordan finner jeg igjen en søknad sendt inn før april 2022?
Alle nyere søknadsskjema som du har sendt inn elektronisk til UDI ligger på nettsiden Mine søknader (eksternt nettsted). Hvis du ikke finner søknadsskjemaet du sendte inn før april 2022 i oversikten der, ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan finne tilbake til søknadsskjemaet på våre nettsider. Ønsker du å få innsyn i en eldre sak eller trenger å se søknadssammendraget av den, kan du kontakte UDI skriftlig her.
-
Hvordan bestiller jeg time til en søknad sendt inn før april 2022?
Hvis du ikke finner søknadsskjemaet du sendte inn før april 2022 i oversikten på siden Mine søknader (eksternt nettsted), ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan bestille en time til dette søknadsskjemaet digitalt. For å bestille en time i forbindelse med denne søknaden, må du kontakte politiet direkte. Du finner kontaktinformasjonen til politiet her (eksternt nettsted).
-
Hvordan kan jeg sende inn dokumenter digitalt til en søknad sendt inn før april 2022?
For å laste opp dokumenter digitalt og sende dem inn til UDI til en søknad som du sende inn før april 2022, kan du gå til UDIs tjeneste for å sende inn dokumenter her (eksternt nettsted).
-
Hvordan finner jeg en fullstendig oversikt over alle søknadene jeg har sendt inn til UDI?
Alle nyere søknadsskjema som du har sendt inn elektronisk til UDI ligger på nettsiden Mine søknader (eksternt nettsted). Hvis du ikke finner søknadsskjemaet du sendte inn før april 2022 i oversikten der, ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan finne tilbake til søknadsskjemaet på våre nettsider. Ønsker du å få innsyn i en eldre sak eller trenger å se søknadssammendraget av den, kan du kontakte UDI skriftlig her.