Fremtidsbilde 2032
For å nå fremtidsbildet for 2032 har vi valgt ut fire prioriterte områder som henger sammen.
Brukervennlige tjenester med riktig kontroll
Vi leverer brukervennlige, forutsigbare og effektive tjenester
gjennom hele migrasjonsløpet. Vi setter inn kontrolltiltak der
sannsynligheten for misbruk er høyest, og konsekvensen mest
alvorlig.
Vi har tjenester med høyest mulig grad av selvbetjening og automatisering.
Brukerne har tilgang til informasjonen de trenger, og får varsler og digital
veiledning, slik at det er lett for dem å gjøre alt rett. Brukerne trenger ikke å
møte opp fysisk, med mindre oppmøte er nødvendig.
Målrettet kontroll er en forutsetning for brukervennlige tjenester. Vi har
moderne regelverk og teknologi som gjør at vi kan tilpasse kontrollnivået i
tråd med utviklingen av regelverk og trender, nasjonalt og internasjonalt. Vi
har integrert risikostyring i systemene våre og avdekker misbruk tidlig i
migrasjonsløpet. Vi styrer ut fra risiko og analyser, slik at vi får
kostnadseffektive tjenester.
Samfunnssikkerhet og beredskap
Vi ivaretar samfunnssikkerhet ved å ha riktige kontrolltiltak og
beredskap til å håndtere uforutsette situasjoner.
Vi sikrer at de som oppholder seg i Norge har lovlig opphold, avklart identitet
og kjent adresse. Vi ivaretar rettssikkerheten og personvernet til brukerne,
og kontrolltiltakene våre er proporsjonale og nødvendige. Riktig kontroll
bidrar til at de som utgjør en risiko for samfunnet ikke får opphold.
Vi håndterer migrasjonssvingninger, og sikrer at vi har god beredskap
gjennom innsikt, planlegging og effektiv datadeling. Vi er forberedt på
uforutsette ankomstsituasjoner, hybride trusler, og vi oppdager og avverger
forsøk på å manipulere eller misbruke regelverket, praksisen og systemene
våre. Vi bidrar til god kontroll med yttergrensen, og til å beskytte samfunnet
mot kriminalitet.
Våre ansatte føler seg trygge på jobb og sikkerheten deres er ivaretatt.
Sammenhengende tjenester
Vi samarbeider med nasjonale og internasjonale aktører for å
levere brukervennlige tjenester med treffsikker kontroll.
UDI har en aktiv og sentral rolle i å sikre samarbeid på tvers av
migrasjonsløpet, aktørene og systemene i utlendingsforvaltningen. For
brukerne er vi én utlendingsforvaltning og én offentlig sektor som leverer
tjenester sammen. Dette gjør at brukerne opplever at tjenestene i
migrasjonsløpet er sammenhengende.
Vi er en del av et felles system med god informasjonsflyt og høy datakvalitet.
Schengen-systemer er tett integrert med nasjonale tjenester. Automatisk
informasjonsdeling sikrer bedre kontroll på tvers av landegrensene.
Vi bruker ressursene fleksibelt, slik at vi utnytter kompetansen og
kapasiteten vår effektivt.
Kompetanse og organisering i utlendingsforvaltningen
Vi har riktig kompetanse og organisering for å løse
samfunnsoppdraget.
Vi har motiverte og kompetente ansatte som jobber sammen tverrfaglig,
også på tvers av utlendingsforvaltningen. Vi gjør gode utlendingsfaglige
vurderinger, samtidig som vi tilegner oss ny kompetanse. Vi er en
endringsdyktig forvaltning, og tilpasser oss i takt med behovene.
UDI er en attraktiv arbeidsplass. Vi tiltrekker oss dyktige medarbeidere, og
utvikler og beholder menneskene i organisasjonen. Dette gjør vi ved å
kombinere fagkompetansene våre med ny teknologi, innovasjon og utvikling.
Lederne og medarbeiderne bidrar til å balansere drift og utvikling, de
realiserer gevinster og håndterer uforutsette hendelser.