Om UDI UDIs serviceerklæring
UDI ønsker å yte god service til brukerne. Du skal få vennlig, rask og riktig informasjon når du henvender deg til oss.
Erklæringen gjelder for alle som søker om beskyttelse (asyl), assistert retur, besøksvisum, oppholdstillatelse for arbeid, permanent oppholdstillatelse, familieinnvandring, norsk statsborgerskap, studietillatelse, utlendingspass og reisebevis for flyktninger. Den gjelder også for advokater og andre som har fått fullmakt av søkeren.
De ulike delene i UDIs serviceerklæring
-
Vi som jobber i UDI har plikt til å
- gi deg riktig og relevant informasjon
- informere deg om hvilke opplysninger vi trenger for å behandle saken din
- gi deg innsyn i saken din hvis du ønsker det
- holde høy faglig kompetanse og behandle saken din profesjonelt
- overholde taushetsplikten og behandle opplysningene du gir oss konfidensielt, både mens saken er under behandling og etter at den er avsluttet
- svare deg innen tre uker når du sender oss et brev (søknader er ikke omfattet av denne fristen)
- ha oppdatert informasjon om saksbehandlingstidene for ulike sakstyper
- informere deg om dine klagerettigheter hvis du får avslag
- gi deg som er asylsøker opplysninger om saksgang, rettigheter og plikter før du skal intervjues
-
Du kan forvente at vi
- er imøtekommende og tilgjengelige for deg
- gir personlig veiledning og informasjon på en forståelig måte
- svarer på henvendelser som sendes via kontaktskjemaer innen den tiden du fikk beskjed om da du fyllte ut skjemaet
-
Vi forventer at du
- bruker Søknadsportalen hvis det er mulig, og ellers bruker riktig søknadsskjema og sørger for at det er korrekt utfylt
- oppgir din rette identitet og bidrar til at tilstrekkelige og riktige opplysninger kommer fram
- sørger for at UDI får alle nødvendige dokumenter
- informerer UDI gjennom vårt webskjema hvis din situasjon endrer seg på en måte som kan ha betydning for saken
- informerer UDI gjennom vårt webskjema hvis du bytter e-postadresse eller mobilnummer, slik at vi kan sende deg informasjon på e-post eller sms.
- gir beskjed til oss hvis du flytter (har du oppholdstillatelse, gir du beskjed til folkeregisteret, er du asylsøker, melder du fra til politiet)
- har fullstendig navn på postkassen din, slik at brevene våre lett kan komme fram til deg
- informerer UDI skriftlig hvis du vil at en annen person skal ha fullmakt i din sak, slik at han eller hun kan følge opp saken din og få kopi av vedtaket
-
Er du fornøyd eller misfornøyd med servicen du får av oss?
Vi håper du gir oss tilbakemelding hvis du er fornøyd eller misfornøyd med servicen fra oss. Det kan du gjøre ved å sende inn dette skjemaet, Tilbakemeldinger på service.