Voksne og familier med barn som har søkt om beskyttelse (asyl)
Informasjon om ventetid for barnefamilier og voksne som har søkt beskyttelse (asyl)
- Informasjon om ventetid på tyrkisk (pdf, 140 kB)
- Informasjon om ventetid på arabisk (pdf, 255 kB)
- Informasjon om ventetid på norsk (pdf, 195 kB)
- Informasjon om ventetid på tigrinja (pdf, 231 kB)
- Informasjon om ventetid på spansk (pdf, 180 kB)
- Informasjon om ventetid på engelsk (pdf, 132 kB)
Disse sakene jobber vi med nå
Det er mange søkere som har ventet lenge på å få svar på søknaden sin om beskyttelse. Vi vet at det er vanskelig å vente. Derfor vil vi frem til nyttår prioritere å jobbe med de aller eldste søknadene. Vi skal behandle søknaden til deg som kom i 2022 eller tidligere. Dette gjelder både for deg som er del av en familie, og for deg som har kommet alene.
Vi har fortsatt ca. 650 søknader fra 2022 som vi ikke har behandlet ferdig. I nesten halvparten av disse sakene har vi imidlertid allerede intervjuet søkeren. Ikke alle vil få svar før nyttår. Vi skal som hovedregel behandle de aller eldste sakene først.
UDI jobber for at ventetidene skal bli kortere. Vi vil gi dere søkere regelmessige oppdateringer om hva vi jobber med og hvor langt vi har kommet.
Hvorfor får noen svar før andre?
Det er mange som søker beskyttelse. UDI klarer ikke å behandle alle søknadene med en gang de kommer inn. Søknader fra noen grupper søkere må behandles raskere. Dette gjelder:
- de som behandles etter Dublinregelverket; der søkeren i de fleste tilfeller må reise til et annet europeisk land for å få behandlet saken sin
- de som UDI mener åpenbart ikke har behov for beskyttelse, for eksempel fordi de kommer fra et trygt land
- søknader fra barnefamilier, og søknader fra barn som har kommet uten foreldre eller omsorgspersoner, skal som regel også bli behandlet raskere
UDI skal også intervjue så mange søkere som mulig mens de er på Nasjonalt ankomstsenter. Dette skal bidra til å redusere ventetiden på sikt. Vi intervjuer de i prioriterte grupper først.
Hvis du ikke tilhører en av disse gruppene, kan det ta lang tid før du kommer til intervju og din søknad blir behandlet. Det betyr ikke at det er noe galt med saken din. Vi har ikke glemt deg.
Hvordan behandler UDI saken din?
Hva skjer på Nasjonalt ankomstsenter?
Alle som søker beskyttelse i Norge, må først registrere søknaden ved Nasjonalt ankomstsenter. Oppholdstiden i ankomstsenteret er kort, fordi det må være plass til nye som kommer. UDI har som mål å intervjue og behandle de fleste nye søknadene mens søkerne er på ankomstsenteret. Fordi det har kommet mange asylsøkere de siste årene, har vi ikke klart dette. De fleste må flytte til ordinære asylmottak og vente på intervju og svar på søknaden sin der.
Du som søker beskyttelse, kan ikke velge eller påvirke om du skal bli intervjuet på Nasjonalt ankomstsenter. Det kommer an på hvor mange som har søkt samtidig med deg.
Hvis du måtte flytte til et ordinært mottak, uten at UDI intervjuet deg på ankomstsenteret, må du være forberedt på at det kan ta lang tid før du blir kalt inn til intervju og får svar på søknaden din om beskyttelse.
Det betyr ikke noe for ventetiden hvor i Norge du bor i mottak. Hvis du bor privat, er det veldig viktig å oppgi adresse og annen kontaktinformasjon, slik at UDI kan kontakte deg for intervju og svar på søknaden din.
Hva gjør UDI med saken din mens du venter?
Når UDI får en søknad om beskyttelse, legger vi den i kø fram til en av saksbehandlerne våre har tid til å behandle saken. Det betyr at saken din ikke har en bestemt saksbehandler hos UDI før du blir innkalt til intervju. Men vi glemmer ingen saker.
Hvorfor tar det lang tid å komme til intervju?
Asylintervjuet er nødvendig for at UDI skal kunne vurdere søknaden din om beskyttelse. Det er din viktigste mulighet til å forklare hvorfor du mener du trenger beskyttelse. UDI setter av mye tid til asylintervjuet, og det krever mye planlegging og ressurser i hver sak. Derfor tar det tid å intervjue alle som kommer til Norge.
Hvor lang tid tar det å få svar etter intervjuet?
I de fleste sakene kan UDI gi et svar ganske snart etter intervjuet. Noen ganger må vi likevel bruke mer tid på å undersøke. Det kan være opplysninger i saken som vi må se nærmere på, eller situasjonen i hjemlandet som vi må få mer informasjon om før vi kan behandle saken. Da kan det ta lengre tid å få svar etter intervjuet. Men alle skal få svar.
Hva er viktig at du gjør?
Hvis du har identitetsdokumenter som du ikke har levert til politiet, må du gjøre det så fort som mulig.
- Hvis du har originale identitetsdokumenter, skal du levere dem til det lokale politidistriktet ditt.
- Hvis du har kopier og bilder, skal du sende dem til UDI.
Det er viktig at UDI har alle dokumentene i saken din før intervjuet. På den måten kan du bidra til at saken din ikke tar lengre tid enn nødvendig.
Hvilken informasjon om ventetider kan UDI gi deg?
Mange tar kontakt med UDI for å spørre om ventetid i sin sak. Vi kan ikke gi annen informasjon om ventetider på telefon enn det som står på udi.no, altså i dette skrivet.
Det er de samme personene som svarer i UDIs veiledningstjeneste som behandler sakene.
Hvis vi trenger mer informasjon fra deg for å behandle saken din, tar vi kontakt med deg.
For å behandle flere saker, har UDIs Veiledningstjeneste stengt på onsdager.
Kan søknaden din gå foran i køen?
Det er svært få søknader som kan bli prioritert. For å be om prioritet må du sende oss en detaljert forklaring og dokumentasjon, for eksempel legeattest. Her kan du velge det alternativet som beskriver din situasjon og få mer informasjon om prioritering.
Oppdatering av informasjonen
Informasjon om ventetider ble oppdatert 15. november 2024.
Informasjonen vil bli oppdatert 1. februar 2025, eller hvis det skjer større endringer.