Fra januar 2022 ser UDI på nye søknader om oppholdstillatelse etter hvert som de overføres til UDI for å vurdere om søknaden kan behandles direkte, eller om vi må hente inn mer informasjon. Det kan for eksempel være at det mangler opplysninger slik at vi må kontakte søkeren, at saken krever intervju eller at søkeren og referansepersonen må ta en DNA-test.
På den måten sikrer vi at saker ikke blir liggende på vent før vi setter i gang neste steg i saksbehandlingen. Selv om UDI legger om saksløpet for nye oppholdssaker, vil flertallet av saksbehandlerne våre fortsatt arbeide med de eldre sakene.
Den nye arbeidsflyten vil gjelde for de fleste sakstyper om oppholdstillatelse, men ikke alle. Vi vil legge ut mer informasjon om ventetider på de enkelte sakstypene senest innen utgangen av februar 2022.
Hvis du søker om en type oppholdstillatelse som er omfattet av disse endringene etter 1. januar 2022, så vil søknaden din følge det nye saksløpet.
Målet med denne omleggingen er å arbeide mer effektivt og at det på sikt skal bli mer forutsigbart for deg som søker. Hvis en søknad blir liggende lenge før vi vurderer den, kan situasjonen for deg som søker endre seg, eller noe av informasjonen kan bli for gammel og må hentes inn på nytt.
Vi vet at mange søkere blir utrygge og kontakter oss hvis det tar lang tid før de får svar på søknaden sin. Når vi begynner å jobbe med nye saker fortløpende, kan vi gi deg som søker raskere beskjed hvis det mangler informasjon i søknaden som du må ettersende til oss. Vi får også satt i gang nødvendige undersøkelser som intervju og DNA-undersøkelser raskere. Det betyr dessverre at det i en overgangsfase vil være stor variasjon i hvor lang tid det tar å få svar på søknader av samme sakstype.
UDI har mange saker som ligger i kø for å bli behandlet. Fordi vi fra januar 2022 saksbehandler både eldre og nye søknader, kan du som søker oppleve at det er forskjell på om din søknad behandles like raskt som andre lignende søknader. Det betyr dessverre også at det kan ta lengre tid enn tidligere oppgitt før du får svar på søknaden din.
Du må være oppmerksom på at selv om du har sendt inn søknaden din på nett, så kommer ikke saken direkte til UDI. Søknaden din er regnet som levert når du har vært hos politiet/SUA eller et VFS søknadssenter og levert vedleggene til søknaden din.
Det kan være lang ventetid for å få time hos politiet nå. Ventetiden vi oppgir på udi.no er den tiden vi anslår det vil ta før du får svar på søknaden din etter at søknaden med vedlegg er levert til politi/SUA eller VFS søknadssenter.
Selv om du ringer oss, kan vi ikke gi deg noe mer informasjon om ventetiden for din sak enn den du finner for din sakstype på ventetidssidene våre.
Hvis vi trenger mer informasjon om saken din, vil vi kontakte deg.
Hvis du trekker søknaden din nå og søker på nytt, har du ingen garanti for at den totale ventetiden din blir kortere. Selv om UDI bruker kortere tid på saken, så vil den den totale tiden det tar fra du registrerer en søknad på nett, til UDI fatter et vedtak, også avhenge av andre forhold. Eksempler på dette kan være ny ventetid på oppmøte og tiden politiet eller ambassaden bruker før UDI får saken. Selv om vi nå har som mål å se på de nye sakene raskere enn tidligere, så vet vi ikke akkurat hvor raskt vi får fattet vedtak i den enkelte saken. En overvekt av saksbehandlerne vil fortsatt arbeide med de eldre sakene. Vi vet derfor ikke om ventetiden vil bli kortere eller lengre dersom du trekker søknaden og søker på nytt.
Når du bestiller time i søknadsportalen for å levere dokumentene dine hos politi eller VFS søknadssentern, får du en kvittering på e-post med bekreftelse på at du har bestilt time. Denne e-posten inkluderer datoen du hadde time for å møte opp og levere dokumentene dine. Hvis du benyttet deg av drop-in time hos et VFS søknadssenter har du ikke fått en e-post for bestilling. Da må du selv finne ut når du leverte dokumentene.
Mange ønsker av ulike årsaker å få søknaden sin raskere behandlet. Det må være helt spesielle forhold knyttet til saken din for at den skal få prioritet og gå foran i køen. Du kan selv sjekke om saken din kan gå foran i køen i vår veileder for prioritering.
Hvis du får som svar at saken din sannsynligvis kan gå foran i køen, finner du beskrivelse av hva du må gjøre på svarsiden i veilederen. Du kan ikke be om prioritet via telefon, men må sende oss skriftlig forespørsel og legge ved dokumenter som beskrevet på svarsiden du får opp når du bruker veilederen vi henviser til i første avsnitt.
Hvis du får som svar at saken din sannsynligvis ikke kan gå foran i køen, vil den bli behandlet som andre saker som venter i kø. Hvis du likevel ønsker å be oss om at søknaden din går foran i køen, må du skrive et brev der du forklarer hvorfor du mener saken din bør gå foran i køen, slik som beskrevet på svarsiden du får opp når du bruker veilederen vi henviser til i første avsnitt.