Modul 1: Velkomstinformasjon
Mål
Bidra til at beboerne finner seg til rette på mottaket og får kunnskap om hva om vil skje videre.
Mottaket skal umiddelbart etter ankomst minimum gi informasjon om:
- Mottaksansattes rolle, ansvar og taushetsplikt
- Nødvendig informasjon om forhold på mottaket, inkludert husregler
- Sikkerhetsmessige forhold, inkludert brannvern/sikkerhet
- Øyeblikkelig hjelp, inkludert politi, lege og brann
Mottaket skal innkalle beboeren til en individuell samtale i løpet av den første uken. Tema i samtalen skal som et minimum være:
- Praktiske forhold på mottaket, inkludert beboermedvirkning, økonomi/ basisbeløp
- Kommunale tjenester som skole og lege
- Mottaksansattes rolle og ansvar
- Lokalmiljøet og tilbud i nærmiljøet, inkludert transport, butikker og andre tjenester
- Asylprosessen med fokus på at saken kan ha to utfall. Dublinforordningen hvis aktuelt