Modul 1: Velkomstinformasjon
Please note that not all the content on this page is available in English.
Mål
Bidra til at beboerne finner seg til rette på mottaket og får kunnskap om hva om vil skje videre.
Mottaket skal umiddelbart etter ankomst minimum gi informasjon om:
- Mottaksansattes rolle, ansvar og taushetsplikt
- Nødvendig informasjon om forhold på mottaket, inkludert husregler
- Sikkerhetsmessige forhold, inkludert brannvern/sikkerhet
- Øyeblikkelig hjelp, inkludert politi, lege og brann
Mottaket skal innkalle beboeren til en individuell samtale i løpet av den første uken. Tema i samtalen skal som et minimum være:
- Praktiske forhold på mottaket, inkludert beboermedvirkning, økonomi/ basisbeløp
- Kommunale tjenester som skole og lege
- Mottaksansattes rolle og ansvar
- Lokalmiljøet og tilbud i nærmiljøet, inkludert transport, butikker og andre tjenester
- Asylprosessen med fokus på at saken kan ha to utfall. Dublinforordningen hvis aktuelt