Hvis du har ny informasjon eller dokumentasjon, må du også legge ved dette.
Du får en bekreftelse på e-post eller SMS når du har lastet opp klagen på udi.no.
Norske utenriksstasjoner behandler klager på sine vedtak om besøksvisum. Hvis det er en utenriksstasjon som har behandlet søknaden din om visum, må du lese vedtaket deres nøye.
Du som har fått et vedtak som gjelder deg selv – for eksempel et avslag på søknad om besøksvisum – kan klage på dette vedtaket selv.
Hvis du ønsker det, kan du gi noen andre skriftlig fullmakt til å klage for deg. Dette kan for eksempel være familiemedlem eller venn i Norge.
Du kan også bruke advokat til å klage for deg.
Du må klage innen tre uker fra det tidspunktet da du, fullmektigen din eller advokaten din fikk vedtaksbrevet fra utenriksstasjonen.
Klagen må
Klagen bør også nevne grunnen til at du klager.
Du må skrive DUF-nummeret ditt og saksnummeret i klagen (DUF-nummeret har tolv tall, mens saksnummeret har tre tall).
Du kan sende inn klagen ved å enten:
Klagen skal sendes til UDI – enten ved å laste den opp digitalt eller sende den i posten. Dette betyr ikke at det er UDI som skal behandle klagen din. Det er utenriksstasjonen som behandlet visumsaken din som registrerer klagen og vurderer den i første omgang.