Hvordan klager jeg på et vedtak fra en utenriksstasjon?


Norske utenriksstasjoner behandler klager på sine vedtak om besøksvisum. Hvis det er en utenriksstasjon som har behandlet søknaden din om visum, må du lese vedtaket deres nøye. 

Hvem kan klage?

Du som har fått et vedtak som gjelder deg selv – for eksempel et avslag på søknad om besøksvisum – kan klage på dette vedtaket selv.

Hvis du ønsker det, kan du gi noen andre skriftlig fullmakt til å klage for deg. Dette kan for eksempel være familiemedlem eller venn i Norge.

Du kan også bruke advokat til å klage for deg.

Hva er fristen for å klage?

Du må klage innen tre uker fra det tidspunktet da du, fullmektigen din eller advokaten din fikk vedtaksbrevet fra utenriksstasjonen.

Hvordan skal jeg klage?

Klagen må

  • være skriftlig
  • være undertegnet for hånd av deg eller fullmektigen din, eller sendes via eDialog av advokaten din
  • vise til hvilket vedtak du klager på
  • beskrive endringen som du ønsker i vedtaket du klager på
  • gi opplysninger om at du har klaget i tide (hvis det kan være uklart om du klager i tide)
  • være skrevet på norsk eller engelsk.

Klagen bør også nevne grunnen til at du klager.

Du må skrive DUF-nummeret ditt og saksnummeret i klagen (DUF-nummeret har tolv tall, mens saksnummeret har tre tall).

Du kan sende inn klagen ved å enten:

Utlendingsdirektoratet
Postboks 2098 Vika
0125 Oslo

Du sender klagen til UDI – selv om det er utenriksstasjonen som har behandlet saken din og derfor skal vurdere klagen i første omgang. UDI sender klagen din videre til utenriksstasjonen etter at du har sendt den inn.