Spørsmål og svar om søknadsskjema for MAMOT
Please note that not all the content on this page is available in English.
-
Hvor finner jeg søknadsskjemaet?
1. Skjema for deg som har funnet en bolig selv og som har fått en bekreftelse fra kommunen om at de ønsker å inngå avtale med deg om at du kan bo der (hurtigprosedyreskjema). Du finner lenke til å logge på søknadsskjema her.
2. Skjema for deg som har funnet en bolig selv, men som ikke har vært i kontakt med kommunen boligen er i (vanlig skjema). Du finner lenke til å logge på søknadsskjema her.
Her kan du lese mer om innlogging.
-
Hvor finner jeg søknadsskjemaet som jeg allerede har begynt å fylle inn?
Du finner skjemaet ved å følge samme lenke som sist fra udi.no. Du må logge deg inn med samme bruker på ID-porten, og da vil skjemaet ditt ligge der med svarene du allerede har fylt inn. Hvis du logger inn og kommer til et tomt skjema, kan du sjekke:
- Er det samme bruker som logget inn på ID-porten?
- Ble skjemaet sendt inn sist du var logget inn?
- Har du kommet inn til feil skjema? Det er to ulike skjema for denne løsningen, så pass på at du har fulgt lenken til samme skjema som sist.
-
Jeg klarer ikke å logge meg inn på søknadsskjemaet. Hva gjør jeg?
Hvis du ikke har egen innlogging til ID-porten, kan du be en person du stoler på om å logge inn, slik at du kan fylle ut søknadsskjemaet. Her kan du lese mer om innlogging.
Det trenger ikke å være den som skal søke som selv er logget inn. Det er navnene du fyller inn i søknadsskjemaet som blir sendt inn til UDI, ikke navnet på den som er logget inn.
Hvis dere vet at den som prøver å logge seg inn har innlogging i ID-porten og det ikke fungerer, prøv å bytte nettleser. Søknadsskjemaet vil ikke fungere hvis du bruker Internet Explorer, så du bør prøve å bruke Chrome, Firefox eller Edge. Hvis det fortsatt ikke fungerer, ring support hos ID-porten på telefon 800 30 300.
-
Jeg får ikke til å fylle ut eller sende inn skjemaet. Hvor melder jeg feil?
Hvis du ikke klarer å fylle ut informasjon i søknadsskjemaet, kan du ringe veiledningstjenesten vår på telefon +47 21 49 32 84 for å få hjelp eller melde feil.
-
Jeg får ikke til å sende inn skjemaet. Hvor melder jeg feil?
Hvis du har fylt ut søknadsskjemaet og ikke får til å sende det inn, sjekk følgende:
- Har du fylt ut alle obligatoriske feil? Hvis ikke, skal du få beskjed om dette på oppsummeringssiden. Prøv å fylle ut feltene og send inn på nytt.
- Hvis du får beskjed om at feltet ikke er fylt ut, men du har lagt inn informasjon, prøv å oppdatere siden ved å trykke F5 på tastaturet. Prøv deretter å sende inn på nytt.
- Hvis svarene dine ikke blir lagret automatisk, så du ikke får sendt inn søknadsskjema, kontakt veiledningstjenesten vår på telefon +47 21 49 32 84.
-
Hvorfor blir jeg logget ut når jeg fyller ut søknadsskjemaet?
Når du logger inn i ID-porten blir du automatisk logget ut etter 20 minutter. Du vil få et varsel inne på siden om at du blir logget ut hvis du ikke fornyer sesjonen. Hvis du ikke gjør det, så blir du logget ut.
For å komme inn igjen i samme skjema, må du følge lenken til skjema på nytt fra udi.no, og logge inn med samme bruker som da du begynte å fylle ut søknadsskjemaet.