Har søkt Utlendingspass og reisebevis
Spørsmål og svar
-
Hvordan sender jeg inn ny dokumentasjon?
Hvis du har ny dokumentasion til søknaden din, kan du ettersende den til UDI, for eksempel:
- skjema for forklaring på hvorfor du har endret navn (pdf, 534 kB)
- en forklaring på hvordan du har mistet det forrige reisedokumentet ditt.
-
Hva skjer med søknaden min mens jeg venter?
- Etter at du har levert alle søknadsdokumentene til politiet, vil politiet se på søknaden.
- Politiet vil enten behandle søknaden selv, eller sende den til UDI. Du vil få beskjed når søknaden kommer til UDI.
- Hvis søknaden din sendes til UDI, er det UDI som vurderer den og fatter vedtak. Du kan lese mer om ventetiden i vår guide til ventetider i søknader om utlendingspass og reisebevis.
- Når UDI har fattet et vedtak, vil du få beskjed av oss.
-
Hvordan får jeg svar på søknaden?
Når søknaden er behandlet, får du brev i posten. Hvis du har gitt noen fullmakt i saken din, eller har en advokat, er det denne personen som får beskjed, og som må informere deg.
-
Kan jeg be om prioritet?
Det er svært få søknader som kan bli prioritert. For å be om prioritet må du sende oss
- detaljert forklaring
- dokumentasjon, for eksempel legeattest
Du kan ikke be om prioritet via telefon, chat eller e-post.
Her kan du velge det alternativet som beskriver din situasjon og få mer informasjon om prioritering.
-
Hvordan kan jeg trekke søknaden min og få tilbakebetalt gebyret?
Søknadsgebyret kan bare bli tilbakebetalt til deg hvis du ikke har møtt opp og levert søknaden enda. Hvis du har sendt en type søknad der du kun trenger å laste opp søknadsdokumentene elektronisk, kan du ikke få tilbakebetalt gebyret etter at du har lastet opp dokumentene.
Hvis du ønsker å få tilbakebetalt et søknadsgebyr, må du kontakte politidistriktet eller ambassaden som er ansvarlig for søknaden din. UDI kan ikke hjelpe deg med tilbakebetaling.
Hvis du allerede har levert søknaden ved personlig oppmøte og ønsker å trekke søknaden din (selv om du ikke får gebyret tilbakebetalt), må du sende oss skriftlig beskjed om dette. Du kan skrive et kort brev der du forklarer at du ønsker å trekke søknaden din. Brevet må være signert av deg som er søkeren. Du må sende inn brevet elektronisk. Når vi mottar informasjonen om at du vil trekke søknaden, henlegger UDI saken din og sender deg en skriftlig bekreftelse på henleggelsen.